10.04.2019

Oppijan rooli digitaalisissa koulutuksissa

Digitaalisessa koulutuksessa opiskelijan rooli on huomattavasti itsenäisempi kuin luokkahuoneessa. Vastuun ottaminen omasta oppimisesta on yksi olennaisimmista työelämätaidoista.

Oppijan roolit vaihtelevat ympäristöittäin

Oppijan rooli digipedagogiikassa on erilainen kuin luokkahuoneessa. Verkossa oppijalla on mahdollisuus edetä juuri itselleen sopivalla tahdilla: halutessaan hän voi kelata jonkun asian vaikka kymmenen kertaa uudelleen tai nopeuttaa ja hyppiä asioiden yli, jos ne ovat jo ennestään tuttuja. Digitaalisessa koulutuksessa materiaali on myös helposti saatavilla jälkeenpäin, mikäli haluaa vaikkapa tarkistaa jonkun yksityiskohdan.

Digitaalisessa koulutuksessa opiskelijan rooli on paljon itsenäisempi kuin luokkahuoneessa, ja oppija saattaa jopa tuntea yksinäisyyttä. Kun koulutuksen voi aloittaa milloin vain, tuleeko sitä itse asiassa aloitettua milloinkaan? Mitä, jos kesken koulutuksen nousee joku kriittisen tärkeä asia, johon pitäisi saada vastaus heti? Keneltä kysyä, kun kukaan ei ole online? Verkossa opiskelu vaatii oppijalta vahvempaa itseohjautuvuutta ja suurempaa vastuuta oman osaamisensa ja oppimisensa arvioinnista.

Vastuu omasta oppimisesta vahvistaa työelämätaitoja

Vastuu omasta oppimisesta ei kuitenkaan ole huono asia. Parhaimmillaan digitaalinen opiskelu vahvistaa ja kehittää juuri niitä taitoja, jotka ovat muutenkin tärkeitä työelämässä menestymisessä: oma-aloitteisuus, itsensä johtaminen ja itseohjautuvuus, oman osaamisensa arviointi ja proaktiivinen työskentelytapa.

Mikä tärkeintä: digitaaliset ympäristöt muuttavat oppimisen tapoja väistämättä. Digitaalisten koulutusten kehyksiä ei opi muuta kuin tekemällä ja toiston kautta. Mitä useamman digitaalisen koulutuksen olet käynyt, sitä helpompi sinun on navigoida seuraavassakin koulutuksessa. Digitaaliset koulutukset tukevat parhaimmillaan useita oppimisen tapoja. eOppivan uusimmissa koulutuksissa, kuten Osaava ja Parempia päätöksiä paikkatiedolla, on hyödynnetty visualisointeja, videoita, tekstiä sekä oppimistehtäviä.

Myös oppimisverkostojen ja reflektoinnin rooli vahvistuu digitaalisten koulutusten määrällisen kasvun myötä.

Oppimiskulttuurin muutos on hidasta mutta jatkuvaa

Oppimiskulttuuri muuttuu hitaasti mutta askel kerrallaan. Siinä missä varhaiset omaksujat ovat digitaalisen oppimisen osalta jo vahvasti verkostoituneita, vitkastelijat vasta epäröivät ensimmäisen klikkauksen äärellä.

Valtionhallinnon henkilöstön kokoisen kohderyhmän tapauksessa olisi siis epärealistista odottaa, että kaikki siirtyisivät perinteisessä luokkahuonekoulutuksessa käänteisen oppimisen malliin tai pelkästään digitaaliseen oppimiseen samanaikaisesti. Haasteenamme onkin pitää mielessä laajan käyttäjäjoukon heterogeenisyys ja pyrkiä tarjoamaan eOppivassa helppokäyttöisiä koulutuksia kaikille lähtötasosta tai aikaisemmista kokemuksista huolimatta. Samanaikaisesti haluamme motivoida myös varhaisia omaksujia.

Olemme eOppivassa keränneet pedagogiseen pelikirjaan parhaat käytäntömme kymmenistä tekemistämme digitaalisista koulutuksista ja yhteistyöstä satojen asiantuntijoiden kanssa. Voit ladata pelikirjan ilmaiseksi täältä.

 

PS. Huomasithan uusimman koulutuksemme: Paikkatiedolla parempia päätöksiä. Koulutuksen suoritettuasi sinulla on paremmat valmiudet tunnistaa oman organisaatiosi paikkatietovarannot ja aloittaa paikkatiedon tehokäyttö päätöksenteon tukena. Tervetuloa mukaan!