07.01.2018

Mitä pitää osata?

Digitalisaatio. Tekoäly. Big Data. Robotiikka. Vaiko sittenkin yhteiskunta, talous, hyvinvointi, johtaminen, jaksaminen?

Näin vuoden alussa on hyvä pysähtyä miettimään oman osaamisen tavoitteita ja mitä todella tarvitsemme itsemme ja oman työkykymme ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Oman osaamisen lisäksi tarvitsemme ymmärryksen siitä mitä tavoittelemme organisaatioisamme ja miten voimme omalta osaltamme olla vaikuttamassa tavoitteiden saavuttamiseen.

On todennäköistä, että tänään asetutut tavoitteet tulevat matkan varrella muuttumaan tai jopa kokonaan häviämään. Samalla eteemme tulee uusia asioita, jotka vaativat jatkuvaa osaamisen uudistumista ja tavoitteiden tarkistamista. Kannattaako edes investoida omaa aikaa tai organisaation resursseja vaikkapa Digitalisaatio 2.0 ymmärtämiseen jos huomispäivän Digitalisaatio 3.0 teknologian myötä uuden osaamisen parasta ennen päiväys meni jo?

Kyllä kannattaa

Yleensä parhaan päivän ohitus tarkoittaa sitä että nykyisestä osaamisesta tulee tarpeetonta tai joissain tapauksessa jopa kehitystä jarruttava tekijä itsellemme ja organisaatiollemme. Ainostaan into ja oikea asenne uuden oppimiseen auttavat meitä siirtymään helposti osaamisen sukupolvesta toiseen.

Osaamisen seinät

Pink Floyd loi vuonna 1979 uuden oppijakeskeisen lähestymisen osaamisen kehittämiseen.

We don’t need no education 
We don’t need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey! Teachers! Leave them kids alone
All in all it’s just another brick in the wall
All in all you’re just another brick in the wall

Emme enää pärjää valmiiksi rakennetuilla oppisisällöillä (no thought control) vaan jokaisesta työpäivästä muodostuu mahdollisuus itse oppia uutta (leave them kids alone). Valmentajina toimii koko ympäröivä työyhteisö ja yhteiskunta ja samalla uuden oppiminen arkipäiväistyy luokkahuoneen ulkopuolelle (no dark sarcasm in the classroom). Luokan ulkopuolella meille avautuu kokonaan uusi Learning 3.0 maailma. Mukaan tulevat kollegat, verkostot, some ja muut älykkäiden algoritmien meille räätälöimät oppimisen mahdollisuudet.

Meille avautuu mahdollisuus murtautua työmuurimme ulkopuolelle (just another brick in the wall) ja tuoda sieltä uutta sisältöä työhömme. Samalla voimme huomata muurien ulkopuolelta löytyvän uusia mukavuusalueita joiden olemassaolosta emme aiemmin tienneet mitään. Ja sielläkin voi olla mukavaa.

Muurien ulkopuolella matkusteluun tarvitaan kuitenkin selkeä suunta, jota luovat megatrendit, strategiat ja omat henkilökohtaiset tavoitteet. Portti uudelle suunnalle aukeaa 15.3.2018 osoitteessa www.eoppiva.fi. Tämän kautta löytyy jatkossa kaikki mitä pitää osata.

 

Mikko Salminen

Mikko Salminen aloitti marraskuun alussa HAUSin varatoimitusjohtajana ja hän on aiemmin pähkäillyt osaamisen teemojen kanssa Helsingin kauppakorkeakoulussa, Nokialla ja Finnairilla.