Turvaa digitaalinen toiminta häiriötilanteissa
Tuotanto: Digi- ja väestötietovirasto ja eOppiva
Mitä opin:
- Miksi varautuminen on tärkeää
- Tunnistamaan roolit ja vastuut
- Tunnistamaan kriittiset palvelut ja riskit
- Miten varautumista suunnitellaan ja harjoitellaan
- Miten toimitaan häiriötilanteessa
- Miten organisaatio toipuu tilanteesta ja oppii siitä
Yhteiskunnan riippuvuus teknologiasta kasvaa jatkuvasti. Jokaisen organisaation pitää tunnistaa kriittiset palvelut ja niihin liittyvät järjestelmät sekä varmistaa, että niillä on suunnitelma häiriötilanteiden hallitsemiseen ja toiminnan jatkamiseen poikkeustilanteissa.
Jatkuvuudenhallinta ja häiriöiden hallinta ovat limittäisiä ja toisiaan tukevia. Jatkuvuudenhallinta auttaa organisaatioita ja yhteiskuntaa selviytymään erilaisista digitaaliseen ympäristöön kohdistuvista uhkista ja häiriöistä. Samalla se vahvistaa kansalaisten, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamusta toimintaan.
Häiriötilanteen voi aiheuttaa niin luonnonilmiö, verkkohyökkäys, pandemia, sähkökatko kuin inhimillinen erehdyskin. Koulutuksessa keskitymme häiriöiden vaikutuksiin ja niihin varautumiseen, sekä tilanteen palauttamiseen normaaliksi digitaalisen toiminnan osalta.
Tässä koulutuksessa käsittelemme julkisen hallinnon organisaation toiminnan jatkuvuutta ja häiriöiden hallintaa. Oppeja ja vinkkejä voidaan hyvin hyödyntää myös muissa organisaatioissa. Koulutus on tarkoitettu organisaatioiden johtajille, digitaalisen turvallisuuden asiantuntijoille sekä palvelujen ja prosessien vastuuhenkilöille.