Saara Saarinen 10.12.2019

Tulevaisuuden skenaariot auttavat eri vaihtoehtojen hahmottamisessa

eOppiva täyttää kohta 2 vuotta. Palvelussamme on nyt satoja koulutuksia, lähes 30 000 uniikkia kirjautunutta käyttäjää ja tähän mennessä puoli miljoonaa verkkosivuvierailijaa. Toiveita, pyyntöjä, tarpeita ja haluja laajentaa palveluamme, avata koulutuksiamme, tehdä kieliversioita ja tuottaa jotakin uutta ja päräyttävää, esimerkiksi oppimispelejä, tulee paljon. Välillä siinä määrin, ettemme itsekään meinaa pysyä mukana kaikissa eri käänteissä. 

Siksi pysähdyimmekin hetkeksi asian äärelle ja työstimme eOppivan tulevaisuuden skenaarioita. Teimme ne siksi, että meidän olisi helpompi puhua asiakkaidemme, oppijoidemme ja omistajiemme kanssa erilaisista painotuksista ja valinnoista sisällön suhteen, joita eOppivassa teemme. Skenaariot auttavat myös meitä itseämme asioiden jäsentelyssä.

Sillä kuten arvata saattaa, kaikissa skenaarioissa on sekä plussia että miinuksia. Käytännössä toteutuessaan monet skenaariot tarvitsisivat paljon enemmän rahaa, aikaa, ihmisiä ja muita resursseja toteutuakseen kuin ne, joita meillä tällä hetkellä on käytössä.


Valtionhallinnon, julkisen sektorin vai koko kansan oppimisalusta?

eOppiva on suunniteltu valtionhallinnon työntekijöiden oppimisalustaksi, ja siinä tarkoituksessa se tällä hetkellä parhaiten toimii. Keskustelu siitä, pitäisikö eOppiva olla koko julkisen sektorin (tai vaikkapa koko Suomen!) yhteinen oppimisalusta, on tervetullutta ja sitä on hyvä käydä.

Samaan aikaan on kuitenkin hyvä muistaa, että asia ei ole aivan yksinkertainen. Siihen liittyy iso määrä erilaisia tekijöitä kuten käyttäjähallinta, oppimisanalytiikka, erilaiset tekniset ratkaisut, tietoturva, tekijänoikeudet, saavutettavuus ja kustannukset.

eOppivan tulevaisuuden skenaariot näyttävät erilaisia mahdollisia tulevaisuuksia ja niihin liittyviä havaintoja ja näkökulmia. Skenaarioiden avulla on helpompi hahmottaa mitä erilaiset ratkaisut mahdollisesti käytännössä tarkoittaisivat. Parhaimmillaan ne auttavat tekemään valintoja.

 

 

Miten eOppivan tulevaisuusskenaariot syntyivät?

Saamme sekä asiakkailtamme että loppukäyttäjiltämme palautetta lähestulkoon joka päivä. Osa palautteesta tulee sähköpostilla, osa chatin kautta, nykyään suuri osa eri somekanavissa. Tapaamme myös viikottain asiakkaitamme ja käyttäjiämme eri tuotantojen parissa. Lisäksi meillä on yli 1000 oppijapalautteita. Näistä kaikista eri kanavista on kertynyt iso määrä laadullista ja osin määrällistäkin aineistoa, jonka pohjalta olemme skenaariot työstäneet.

Voisi sanoa, että skenaariot ovat yhteenveto käyttäjiemme toiveista ja tarpeista yhdistettynä tiimimme ideoihin ja ajatuksiin.
  

Käytännössä skenaariomme syntyivät näin:

  1. Ideointipalaveri tiimin kesken. Aikaa kului pari tuntia, kahvia & teetä sitäkin enemmän, iloista huutoa, härdelliä, yleistä sekoilua ja pöytään piirretty mindmap, johon kiteytyi mahdollisia tulevaisuuden suuntia.
  2. Tein yhdestä skenaariosta mallileiskan. Pari tuntia kului tähänkin.
  3. Tiimin kirjoitussessio: Arvottiin teemat, perustettiin GoogleDocs, kopsattiin sinne template-tekstit ja syvässä hiljaisuudessa (kerrankin!) jokainen kirjoitti väkisin omaan osuuteensa jotakin (ryhmäpaine on sitten tehokas työväline!). Sen jälkeen yhteinen läpikäynti ja tekstien muokkaus. Tähän taisimme käyttää peräti 3 tuntia.
  4. Visualisoin eri skenaariot, siistin tekstit, tiivistin, muokkasin ja julkaisin Adoben pilvessä. Ah, niin helppoa nykyään tuutata Inkkarista asioita kaiken kansan nähtäväksi internettiin! Kyllä on työnkulku nykyään niin helppoa. Visualisointiin meni aikaa noin puoli päivää.


Tutustu skenaarioihin ja jaa meille omat ajatuksesi

eOppivan tulevaisuuden skenaariot ovat kaikkien vapaasti nähtävissä ja kommentoitavissa, käy tutustumassa. Viimeiseltä sivulta pääset vastaamaan lyhyeen kyselyyn skenaarioihin liittyen.