Hyvään digitaalisen oppimiskokemukseen kuuluvat olennaisesti mikro-oppiminen, interaktiiviset videot, kuratoitu sisältö ja mahdollisuus palautteeseen ja keskusteluun. Sanomattakin on selvää että oppimista pitää pystyä tekemään aika, paikka ja päätelaiteriippumattomasti. Myös käyttäjälähtöinen sisällöntuotanto on otettava vakavasti harkintaan. Usein valan parhaat ja ainoat asiantuntijat löytyävät itseasiassa organisaation sisältä. Tosin vaadittavat pedagoginen osaaminen ja oppimisteknologian käyttö voi olla puutteellista.
Digitaalinen oppiminen ei korvaa vuorovaikutusta tai perinteistä valmennusta
Digitaaliset sisällöt varmistavat että kun perinteistä valmennusta tehdään niin kaikki oppijat ovat suurinpiirtein samalla tasolla. Kukapa meistä ei olisi halunnut lukiossa matematiikan tunnilla opettajaa kertomaan uudelleen miten jokin yhtälö ratkaistaan, mutta ei kehdannut? Itse olisin varmasti ollut parempi todennäköisyyslaskennassa, joka oli lukiossa itselleni vaikea aihe, jos olisin katsonut tämän Khan Academyn videon. Digitaalisessa sisällössä voi aina palata takaisin, kelata, pysäyttää, kerrata tai vaikka halutessasi poistaa luennoitsijan äänen. Täten kaikki voivat oppia helposti perusasiat ja vaikeammat asiat voidaan käydä läpi kouluttajan tai valmentajan kanssa tarkemmin.
Digitaalisen koulutuksen hyödyt:
- Joustavuus (aika, paikka ja päätelaiteriippumattomuus)
- Vähentää matka ja siihen liittyviä kustannuksia, eliminoi poissaolot.
- Tarjoaa työkaluja seurantaan, päivittämiseen ja osaamisen hallintaan
- Huokea hinta per oppija
- Käänteinen oppiminen
- Digitaalinen oppiminen ei lopu siihen kun kurssi loppuu
- Spaced Learning mahdollistuu
- Oikea-aikainen oppiminen
- Koulutusten helppo päivittäminen
- Yhtenäinen sisältö ja tasainen oppimiskokemus
- Yksilöllinen oppiminen mahdollistuu
- Interaktiiviset sisällöt, grafiikat, videot ja animaatiot
- Oppimisanalytiikka