Mikä tekee digitaalisesta koulutuksesta laadukkaan? Tätä kysymystä lähdimme ratkomaan eOppivassa, kun tahdoimme tehdä koulutuksissa tavoiteltavaa laatutasoa näkyväksi. Tavoitteenamme oli luoda sellaiset kriteerit, jotka tukevat laadukkaiden koulutusten toteuttamista ja vaikuttavien oppimiskokemusten luomista.
Kuten kaikki eOppivan koulutukset, myös laatukriteerit tehtiin yhteistyössä eOppivan käyttäjien kanssa. Siksi toteutimme asiakaskyselynä käyttäjätestin, johon saimmekin huikean määrän vastauksia! Yli 200 oppijaa ja osaamisen kehittäjää kertoi näkemyksensä siitä, millainen on laadukas digitaalinen koulutus.
Asiakaskyselyllä saadut vastaukset ja myös eOppivan sidosryhmien kanssa käydyt keskustelut kertoivat meille siitä, kuinka tärkeän asian äärellä olimme: koulutusten laadun kuvaamisella ja kehittämisellä on todella merkitystä.
Oma lääke opettaa parhaiten
Matka kohti laatua eteni hyvin pitkälti samojen askelten kautta, joilla ohjaamme työryhmiä digitaalisten koulutusten tekemisessä. Saimmekin eOppivan tiimissä maistaa useamman lusikallisen omalla reseptillä määrättyä lääkettä.
Mitä omien oppien mukaisesti eläminen edellytti?
- Yhteiskehittämistä: Laatukriteerit luotiin yhdessä: tiimiä, asiakkaita ja sidosryhmiä osallistaen.
- Palvelumuotoilua: Asiakaskyselyn avulla toteutettu käyttäjätesti varmisti, että laatukriteerit tuottavat aidosti arvoa koulutusten oppijoille ja osaamisen kehittäjille.
- Vaihtoehtojen rajaamista: Erinomaisia laatukriteerejä on paljon, mutta niistä oli valittava eOppivan koulutusten ja oppijoiden kannalta tärkeimmät. Saimmekin tiimissä aikaan pedagogista mutapainia vaihtoehtojen rajaamiseksi.
- Keskeneräisen jakamista: eOppivan käyttäjien osallistaminen edellytti palautteen pyytämistä silloin, kun kehitystyö oli vielä kesken. Samalla tavalla tehdään myös eOppivan koulutukset. Niiden käsikirjoitukset annetaan aina keskeneräisinä kommentoitavaksi.
- Prosessiin luottamista: Kuten kaikki luovat prosessit, myös laatukriteerien kehittämiseen tarvittiin epävarmuuden sietämistä. Vaikka se oli välillä vaikeaa, se oli samalla välttämätöntä. Näin prosessin lopputuloksena saatiin aikaan jotain aidosti hyödyllistä.
Laadukkaan koulutuksen resepti
Valitsimme lopulta viisi tärkeintä aineisosaa, joista eOppivan koulutusten laatu on tehty.
1. Oppijakeskeisyys
Kun oppijan keskittymiskykyä ja oppimiseen käytettävää aikaa on rajallisesti, aihetta joudutaan rajaamaan harkitusti. Digitaalinen koulutus pitää pystyä kiteyttämään napakaksi paketiksi. Aiheen tiivistämisessä on tärkeintä muistaa, ketä varten koulutus tehdään. Kohderyhmä osallistetaan aina koulutuksen tekemiseen, jotta se vastaa oppijoiden toiveisiinsa ja tarpeisiinsa.
2. Oppimistavoitteet
Oppimistavoitteet toimivat koulutuksen kompassina. Koulutuksen lähtökohtana ne kertovat, mitä koulutuksesta oppii. Oppimistavoitteet suuntaavat ja rajaavat koulutuksen sisältöjä sekä ohjaavat sen toteutusta.
3. Asiantuntemus
Koulutus perustuu vahvaan substanssiosaamiseen sekä luotettavaan ja ajantasaiseen tietoon. eOppivan koulutukset kehitetään yhdessä niiden sisällöstä vastaavien asiantuntijoiden kanssa, joilla on syvällinen ymmärrys aiheesta.
4. Sovellettavuus
Teorian ja konkretian yhdistäminen tukee opitun kokeilemista käytännössä. Toteutustavat, jotka tukevat opitun soveltamista, valitaan aina koulutuksen kohderyhmän ja oppimistavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisesti.
5. Ajantasaisuus
Oppimisen on sykittävä samaan tahtiin muuttuvan maailman kanssa. eOppivan koulutukset suunnitellaan pitkäikäisiksi, niistä kerätään systemaattisesti palautetta ja sisältöjä päivitetään tarvittaessa.
Miten teemme laatukriteerit todeksi?
Toivomme, että eOppivan laatukriteereistä ja laadunvarmistuksen keinoista on hyötyä myös muille oppimisen asiantuntijoille. Siksi olemme kuvanneet laatukriteerien lisäksi niiden rakentamisprosessin ja jakaneet esimerkkejä siitä, miten varmistamme koulutuksen laadun käytännössä.
Tutustu eOppivan koulutusten laatukriteereihin