Alku – tarve uudenlaisille oppimisen tavoille
Vielä vuonna 2017 moni valtionhallinnon organisaatio kamppaili saman haasteen kanssa – kuinka tarjota kustannustehokkaasti henkilöstölle yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua laadukkaisiin koulutuksiin? Koulutukset toteutettiin tuolloin pääosin läsnätilaisuuksina pääkaupunkiseudulla.
Valtiovarainministeriössä haluttiin uudistaa totuttua oppimisen tapaa. Sen myötä lähdettiin viemään eteenpäin ideaa digitaalisesta oppimisympäristöstä, joka kokoaisi yhteen valtionhallinnon oppijat ja tarjoaisi digitaalisia koulutuksia ajasta ja paikasta riippumatta. Näin sai alkunsa eOppiva – aluksi kaksivuotisena kokeiluna ja nykyisin pysyvästi budjettirahoitettuna ja valtiovarainministeriön omistamana palveluna, jonka ylläpitämisestä ja kehittämisestä vastaa HAUS kehittämiskeskus Oy.
Kasvu ja kehitys – uuden oppimisen rakentaminen
Ensimmäiset vuodet eOppivassa olivat kokeilemista, oppimista ja kehittämistä. Rajallinen hankerahoitus pakotti tiimin innovatiivisiin, luoviin ja ennen kaikkea nopeisiin ratkaisuihin sekä päätöksiin. Lähestymistapa teknologia- ja järjestelmäpohjaisen palvelun käyttöönottamiseen nopeasti ja ketterästi, pitkälti keskeneräisenä ja käyttäjien kanssa yhteistyössä tapahtuvaan jatkokehittämiseen vahvasti luottaen, oli uutta vationhallinnossa. eOppivan tavoite ei ollut vain siirtää koulutuksia verkkoon, vaan muuttaa valtionhallinnon tapaa oppia ja kehittyä.
eOppiva-tiimin tekeminen on alusta asti nojautunut vahvasti palvelumuotoilun tarjoamiin oppeihin niin palvelun kehittämisessä kuin digitaalisten koulutussisältöjen tuottamisessa. eOppivan toiminnan keskiössä on aina ollut halu ymmärtää oppijoiden tarpeita sekä pyrkimys vahvistaa asiantuntijoiden, valtionhallinnon organisaatioiden ja hallinnonalojen välistä yhteistyötä. Vuosien aikana eOppiva-tiimi on työskennellyt yhteensä noin 800 asiantuntijan kanssa sadoissa digitaalisten koulutusten sisällöntuotantoprosesseissa lukuisten eri teemojen parissa. eOppiva-verkostolla, joka on koonnut yhteen kymmeniä, tai nykyisin jopa satoja innostuneita osaamisen kehittäjiä, on ollut alusta asti merkittävässä rooli palvelun käyttöönottamisessa ja hyödyntämisessä valtionhallinnon eri organisaatioissa.
eOppivan koulutukset syntyvät kuudessa viikossa yhteiskehittämällä: sisältöasiantuntijat kirjoittavat käsikirjoituksen ja eOppivan projektipäälliköt ohjaavat prosessia ideasta valmiiksi koulutukseksi. Tuotantotapa on äärimmäisen tehokas ja tuotteistettu prosessi varmistaa tasaisen, pedagogisen laadun jokaisessa koulutuksessa. Pieni tiimi, jonka jäsenillä on monipuolista osaamista, on tuottanut lyhyessä ajassa vuosien aikana yli 300 digitaalista koulutusta, erityisesti valtionhallinnon, mutta myös laajemman julkishallinnon ja muun yhteiskunnan tarpeisiin. Keskittyminen ja luottamus omaan, ainutlaatuiseen digitaalisten koulutussisältöjen tuotantotapaan ja sen prosessin systemaattinen kehittäminen on ollut eOppivan vauhdikkaan menestystarinan kivijalka alusta asti. Ilman tuotteistettua prosessia, tiimin ei olisi ollut mahdollista toteuttaa niin valtavaa ja vaikuttavaa määrää sisältöjä niin lyhyessä ajassa.
eOppiva avattiin käyttäjille maaliskuussa 2018 ja sen jälkeen oppijat toisensa jälkeen ovat päätyneet palvelun pariin kehittämään osaamistaan. Valtionhallinnon työntekijöiden osalta asetettu tavoite, yli 50 000 kirjautunutta käyttäjää, saavutettiin etuajassa vuonna 2021.
eOppiva tänään – kohti miljoonaa suoritusta
Nykyisin eOppivan sisällöt, eli digitaaliset koulutukset, webinaarit ja podcastit, tavoittavat innostuneita oppijoita myös valtionhallinnon ulkopuolella ja kansainvälisesti. eOppiva on demokratisoinut osaltaan oppimista tarjoamalla mahdollisuuden osaamisen kehittämiseen ajasta ja paikasta riippumatta. Sisällöt ovat oppijoille myös maksuttomia.
Myös eOppiva palveluna ja sen sisällöntuotannon konsepti kiinnostavat maailmanlaajuisesti: esimerkiksi Afrikassa on julkaistu julkishallinnon tarpeisiin digitaalisen oppimisen alusta, jonka inspiraationa on käytetty eOppiva-palvelua ja tuotantoprosessiamme.
Vuonna 2024 eOppivassa tehtiin lähes 200 000 koulutussuoritusta, jolloin yhden koulutussuorituksen hinnaksi voidaan laskea vain 3,4 euroa. Vuoden 2025 loppupuolella suorituksia on kertynyt koko palvelun olemassaolon ajalta yli 800 000. Tätä pelikirjaa julkaistaessa lähestymme eOppivassa kovaa vauhtia miljoonan suorituksen rajapyykkiä.
Pieni, kuuden hengen tiimi vastaa edelleen palvelun ylläpidosta, kehittämisestä ja asiakaspalvelusta. Kun koulutuksia ja niitä suorittavia oppijoita on koko ajan enemmän, korostuu myös vastuu asiakaspalvelusta sekä sisältöjen ajantasaisuudesta eli koulutusten elinkaarenhallinnasta. Onnistuminen vaatii eOppiva-tiimiltä jatkuvaa toimintatapojen ja prosessien tarkastelua, avoimuutta sekä halua vastaanottaa palautetta niin oppijoilta kuin koulutuksia toteuttavilta työryhmiltä. Tämän lisäksi etsimme aktiivisesti tapoja hyödyntää teknologian mahdollisuuksia työmme tehostamiseen. Sprint-mallia mukaileva työskentelytapa sekä oppimismuoitoilun ja yhteiskehittämisen periaatteet sisällöntuotannossa ovat luoneet hyvän ja toimivan rakenteen jatkuvan kehittämisen kulttuurille ja ne ovat edelleen tekemisemme tukipilareita.

Tulevaisuus – jatkuvaa uudistumista ja globaalia edelläkävijyyttä
eOppivan ydintavoite – ”Jotta jokainen voisi oppia” – ohjaa kehitystä myös tulevaisuudessa. eOppiva haluaa olla valtionhallinnon johtava digitaalinen oppimispalvelu ja suunnannäyttäjä niin Suomessa kuin Euroopassa. eOppiva-palvelu ja sen sisällöntuotannon konsepti kiinnostavat myös maailmanlaajuisesti: esimerkiksi Afrikassa on julkaistu julkishallinnon tarpeisiin digitaalisen oppimisen alusta, jonka inspiraationa on käytetty eOppiva-palvelua ja ainutlaatuista tuotantoprosessiamme.
Kun maailma muuttuu, myös eOppiva muuttuu mukana – kehittäen, Lean-ajattelua hyödyntäen ja varmistaen, että laadukkaita digitaalisia koulutuksia ja vaikuttavia oppimiskokemuksia on tarjolla kaikille.