FAQ

 

Vad är eOppiva?

eOppiva är en gemensam lärmiljö för statsförvaltningen som erbjuder digitala utbildningar relaterade till utvecklingen av offentlig förvaltning, samhället och arbetslivet. Många av utbildningarna är öppna för alla intresserade. Läs mer här.

Vem är utbildningarna till för?

Målgruppen för utbildningarna beror på deras ämne och syfte. Vissa av eOppivas utbildningar är begränsade till anställda inom centrala statliga organisationer, medan andra är öppna för alla. Dessa kan studeras av vem som helst, så många kommuner, välfärdsområden, utbildningsinstitutioner, organisationer och företag använder också eOppiva.

Hur mycket kostar det att studera på eOppiva?

Allt innehåll på eOppiva är gratis för anställda och organisationer inom den centrala statsförvaltningen. Öppna utbildningar är gratis för alla att studera.

På vilka språk publiceras utbildningarna?

Som standard är eOppiva-utbildningar på finska. Vissa utbildningar finns också tillgängliga på svenska eller engelska. När du byter gränssnittets språk hittar du utbildningar som publicerats på det språket. Läs mer här: eOppivas språkversioner

Vilken webbläsare rekommenderas för att använda eOppiva?

Google Chrome är den föredragna webbläsaren. Firefox, Edge och Safari fungerar också bra. eOppiva-utbildningar är enkla att studera på mobila enheter.

Hur registrerar jag mig eller loggar in? Är det obligatoriskt?

Anställda inom centrala statliga organisationer kan logga in på eOppivas Moodle-lärmiljö. Dessutom kan vem som helst registrera sig för den öppna eoppiva.fi-tjänsten.

Du kan också studera vilken som helst av de öppna utbildningarna utan att registrera dig eller logga in.

Vilka organisationers personal kan logga in på eOppivas Moodle-lärmiljö?

Här är en lista över e-postdomäner som kan användas för att logga in på eOppivas Moodle-lärmiljö.

Hur loggar jag in på en utbildning?

När du har hittat den utbildning du vill gå, klicka på ”Starta utbildning”. Om inloggning krävs för att studera utbildningen, kommer du att dirigeras till en inloggningssida. Logga in med Virtuidentifiering. Om du inte har Virtu-identifiering, skapa ett användarnamn med din arbets-e-postadress.

Kan jag utforska utbildningar och sedan bestämma om jag ska börja studera?

Absolut! Du kan klicka på ”Starta utbildning” utan bekymmer och logga in på Moodle eller bläddra i innehållet i öppna utbildningar utan att logga in. Du kan utforska utbildningsinnehållet och börja studera antingen omedelbart eller senare.

Sparas mina framsteg?

I vissa utbildningar sparas framstegen, medan de inte gör det i andra.

I öppna utbildningar sparas framstegen för närvarande inte, men du kan alltid fortsätta utbildningen där du slutade, även om dina tidigare framsteg inte längre är synliga. Det finns dock ett steg i slutet av utbildningen där du inte bör lämna uppgiften oavslutad: när du har klarat sluttestet, fortsätt omedelbart för att registrera ditt resultat eller beställa certifikatet. Annars måste du göra om testet.

I organisationsspecifika utbildningar och i andra utbildningar där du måste logga in först, sparas dina framsteg. Dessa utbildningar kan också ha mer detaljerade krav på vilka aktiviteter som måste slutföras. Så dina framsteg kan verka ofullständiga om du till exempel inte har slutfört en viss uppgift.

Var kan jag hitta mina utbildningar eller prestationer?

Om du är inloggad på eOppivas Moodle-lärmiljö kan du hitta ditt utbildningsdeltagande på din dashboard.

Om du har skapat ett användarnamn för eoppiva.fi-tjänsten kan du se information om de öppna utbildningar du har slutfört när du är inloggad i din profil. Dessa uppgifter överförs inte till eOppivas Moodle-lärmiljö.

Varför visas inte min prestation i eOppivas Moodle-lärmiljö eller i min organisations rapporter?

Om det är en öppen utbildning måste utbildningens avslutning registreras i Moodle. Följ anvisningarna i slutet av utbildningen.

Om det är en utbildning där du måste logga in innan du börjar, kan det vara så att du inte har slutfört alla nödvändiga aktiviteter än.

I sådana fall, försök att ta om utbildningen eller sluttestet, och var uppmärksam på instruktionerna i början och slutet av utbildningen. Om detta inte hjälper kan du kontakta vår kundservice via e-post: info@eoppiva.fi

Varför har jag inte fått ett certifikat i min e-post?

Om du klarade sluttestet i utbildningen och beställde ett certifikat, bör det anlända till din inkorg. Ibland kan det vara en fördröjning på några minuter. Om du inte får e-postmeddelandet, kontrollera din skräppostmapp och liknande mappar där meddelanden filtreras automatiskt.

Om du inte kan hitta certifikatet är det möjligt att det fanns ett misstag i den e-postadress du angav. I detta fall är den enklaste ratten att göra om sluttestet och sedan beställa certifikatet, och säkerställ att e-postadressen är korrekt. Om certifikatet fortfarande inte anländer kan du kontakta vår kundservice via e-post: info@eoppiva.fi

Om du arbetar för en central statlig organisation behöver du vanligtvis inte dessa certifikat som skickas via e-post, eftersom dina prestationer registreras i eOppivas Moodle-lärmiljö. Du kan hitta information om dina prestationer och eventuella certifikat på din Moodle-dashboard.

Varför visar slutförandedatumet i min Moodle-lärmiljö ett gammalt datum även om jag gjort om utbildningen?

Generellt sett markeras eOppivas utbildningar som slutförda endast en gång, och detta slutförandedatum uppdateras inte även om du gör om utbildningen. Det finns vissa undantag från denna regel. Typiskt sett kan du dock studera utbildningen igen, men slutförandedatumet i Moodle-lärmiljön förblir alltid det ursprungliga datumet.

Utgår användarnamnen i eOppivas Moodle-lärmiljö?

Ja. När ditt användarnamn har varit inaktivt i 18 månader arkiveras det, och inloggning är inte längre möjlig. Du får ett e-postmeddelande 32 dagar innan ditt användarnamn arkiveras, så att du kan förhindra att det låses genom att logga in på eOppiva. Och när du ändå är inloggad, varför inte lära dig något nytt?

Om du har skapat ett konto och ett lösenord för Moodle-lärmiljön måste lösenordet förnyas var sjätte månad. Du får en notis om det utgående lösenordet på inloggningssidan 14 dagar i förväg. Du måste ha en giltig e-postadress inom statsförvaltningen för att kunna bekräfta beställningen av ett nytt lösenord.

Om ditt användarnamn är låst, följ instruktionerna här: Problem med att logga in?

När ditt användarnamn har varit inaktivt i 4,5 år raderas det automatiskt med all användarinformation och alla prestationer. Om du loggar in med samma e-postadress eller Virtu efter det, skapas ett nytt användarnamn för dig.

Vad ska jag göra om jag stöter på inloggningsproblem med eOppivas Moodle-lärmiljö?

Om du upplever inloggningsproblem, följ instruktionerna här: Problem med att logga in?

Om det inte hjälper att följa instruktionerna kan du kontakta vår kundservice: info@eoppiva.fi.

Vi kan hantera ditt problem mer effektivt om du i ditt meddelande anger viktig information om dina användarnamn, till exempel om ditt namn har ändrats eller om du har använt eOppiva i flera olika organisationer.

Vad händer med mina prestationer om jag byter tjänst från en statlig organisation till en annan?

Dina utbildningsdeltaganden och prestationer bevaras och kan kopplas till ditt nya användarnamn.

Så, kontakta info@eoppiva.fi, så ordnar vi det!

Jag loggar in på eOppiva på jobbet via Virtu. Hur loggar jag in från min hemmadator, mobila enhet eller utanför det interna nätverket när Virtu inte är tillgängligt?

Virtu-identifiering fungerar i de flesta organisationer, även via internet, som på mobila enheter. Om det inte fungerar kan du skapa ett separat Moodle-lösenord för ditt Virtu-konto och använda det för att logga in. Instruktioner finns här.

Hur betjänar eOppiva organisationer?

eOppiva erbjuder centrala statliga organisationer en egen utbildningsyta i Moodle-lärmiljön utan kostnad. Beskrivning av Moodle-tjänsten.

Alla organisationer kan använda eOppivas utbildningar för att främja lärande och kompetensutveckling, men vi kan inte erbjuda prestationsdata till andra än centrala statliga organisationer. Vi uppmanar andra organisationer att skapa sina egna instruktioner för att verifiera prestationer (t.ex. spara certifikatet på en specifik plats).

Kostar eOppiva eller Moodle något för organisationerna?

eOppiva finansieras av finansministeriet, så det finns inga underhållskostnader för enskilda organisationer. Organisationerna är dock ansvariga för produktionen av sina egna utbildningar och användarsupport. eOppiva-teamet ger också stöd för innehållsproduktion. Kontakta oss för att få veta mer om våra tjänster.

Det är ett tekniskt problem med eOppiva; var kan jag få hjälp?

För alla tekniska problem relaterade till eOppiva kan du kontakta vårt team via e-post: info@eoppiva.fi.

Om det är ett specifikt problem relaterat till din organisations utbildning (t.ex. en trasig länk eller om du inte kan hitta en kursnyckel till utbildningen), finns det vanligtvis hjälp tillgänglig inom din organisation. Detsamma gäller om problemet är relaterat till dina datorinställningar (t.ex. popup-blockerare). Utbildningskoordinatorer, handledare eller IT-support är ofta bäst rustade att hjälpa i sådana situationer.

Vem ansvarar för eOppiva?

eOppiva-teamet vid HAUS Finnish Institute of Public Management ansvarar för eOppivas drift, koordinerar gemensamma insatser och hanterar eOppivas innehåll.

Finansministeriet övervakar det övergripande projektet och ansvarar för dess kärnfinansiering.

Användningen av delat innehåll och plattformen är gratis för statliga myndigheter. De kan också köpa hjälp från eOppiva-teamet för att producera sitt eget innehåll.

eOppiva Moodle är en SaaS-tjänst från Mediamaisteri Oy.

Vilken säkerhetsnivå har eOppiva?

eOppiva Moodle är implementerat enligt VAHTI-arkitekturen och säkerhetskraven samt grundläggande skyddskrav. Säkerhetsklassad information ska inte lagras i systemet.

När det gäller säkerheten för personuppgifter i Moodle: Informationen som behandlas i eOppivas användarregister för online-lärmiljö är skyddad med användarnamn, lösenord och en brandvägg. Endast utsedda individer får behandla användarregistret. Databehandlarna omfattas av sekretessförpliktelser. Användare (utbildare, administratörer, deltagare) har endast tillgång till den del av registret de behöver.

Läs mer om dataskyddet i eOppiva-tjänsten.

Hur uppstod eOppiva?

Konceptet eOppiva härstammar från finansministeriets projekt om gemensam e-lärande inom statsförvaltningen. eOppiva har framgångsrikt uppnått sitt mål att tillhandahålla en gemensam lärmiljö och en effektiv innehållsproduktionsmodell. Vi har fått stor hjälp av eOppiva-nätverket, bestående av experter från statsförvaltningen.

Välkommen ombord!