Saara Saarinen   17.11.2019

Tulisitko sinä epäkoulutukseen?

Oletko joskus ollut koulutuksessa, jossa…

  • olet pitkästynyt?
  • ajatuksesi ovat alkaneet harhailla?
  • asia on tuntunut kaukaiselta oman työsi ja elämäsi kannalta?
  • olet plärännyt puhelinta ja sähköpostia nonstop?
  • olet ajatellut että kylläpä etenee hitaasti?
  • olet kuunnellut ja keskittynyt, mutta koulutuksen jälkeen et siltikään ole ihan varma mitä jäi konkreettisesti käteen?
  • olet istunut paikallasi epämukavasti niin, että kaikki mahdolliset lihakset ovat kipeänä ja silmiä särkee powerpoint-kalvojen katsominen?
  • suurin osa arvokkaasta ajasta on mennyt perusasioiden opiskeluun, ja opitun soveltamiseen ja reflektioon on jäänyt vähän, jos ollenkaan aikaa?
  • olet ajatellut, että voisiko tämän toteuttaa jollakin muulla tavalla, please.

Jos tunnistat itsellesi tuttuja asioita ja ajatuksia yllä olevasta listasta, sinua saattaa kiinnostaa uusi kokeilumme: Epäkoulutus.

 

 

Oppija on aktiivinen tiedon rakentaja ja kyseenalaistaja

Epäkoulutuksessa oppijan rooli on aktiivinen. Opittavien asioiden aiheet on ennalta päätetty, jotta oppijat voivat opiskella perusteet niistä etukäteen eOppivan digitaalisessa koulutuksessa. Epäkoulutukseen tuleminen vaatii osallistujilta muutakin valmistautumista: yhteinen aika huippuasiantuntijoiden ja kanssaoppijoiden kanssa käytetään tehokkaasti ja yhdessä asiaa syventäen.

Epäkoulutuksessa opiskellaan pienryhmissä yhteisen aiheen ympärillä. Kussakin ryhmässä on oppijoiden lisäksi fasilitaattori ja substanssin huippuasiantuntija mukana. Ryhmä itse päättää miten ja millä menetelmillä se toimii.

Jokainen oppija määrittelee itse omat oppimistavoitteensa, ja lisäksi kunkin aiheen ympärille muodostetaan yhteiset oppimistavoitteet. Tietoa rakennetaan yhdessä ja oppimisessa hyödynnetään digitaalisia välineitä, ympäröivää kaupunkia ja erilaisia luovia menetelmiä. Rytmi on nopea ja intensiivinen. 

 

Tavoitteena on, että kukaan ei pitkästyisi

Yksi tärkeimmistä tavoitteista epäkoulutuksessa on se, että kukaan ei pitkästyisi. Ei edes nopean temperamentin omaavat oppijat. On hyvä, että suomalainen koulutusjärjestelmä huomioi erilaiset oppijat ja pyrkii huolehtimaan siitä, että kaikki pysyvät kyydissä. Keskiverto-oppijaa nopeammille omaksujille on kuitenkin usein aika vähän ärsykkeitä tarjolla jopa työhön liittyvässä lisäkoulutuksessa. Mitä potentiaalin ja ajan haaskausta!

Joten kaikki te, jotka olette joskus ajatelleet, että ”huhhuh, voisiko tämän asian pikakelata”: epäkoulutus on juuri sinulle! Me uskomme, että oppimista voi tapahtua tehokkaasti myös todella nopealla rytmillä ja uudella yhteiskehittämiseen pohjautuvalla tyylillä. 

Kannattaa huomioida, että epäkoulutus ei sovi kaikille. Mikäli opit parhaiten perinteisessä opettajajohtoisessa koulutuksessa, nautit rauhallisesta rytmistä ja turvallisesta totutusta formaalista koulutuksesta, epäkoulutus ei kohdallasi välttämättä johda parhaaseen oppimistulokseen tai -kokemukseen.

Epäkoulutuksessa et voi vastailla meileihin etkä hoitaa muita asioita samalla, vaan roolisi on aktiivinen. Et istu paikallasi. Saatat yllättyä siitä, mihin tieto ja ymmärrys sinua päivän aikana kuljettavat. Kukaan ei tarjoile sinulle valmiita vastauksia eikä edes kysymyksiä. Sinä itse olet oman oppimisesi suurin asiantuntija. Haluatko tulla kokeilemaan?

 

Pysy kuulolla.

 

Saara Saarinen (TaM, AmO, Medianomi AMK) on eOppivan oppimismuotoilija, joka innostuu oppimisen lisäksi visualisoinnista, yhteisöllisestä designista ja kaiken uuden ideoinnista ja kokeilemisesta. Jos sua kiinnostaa samat asiat niin verkostoidutaan! Kuulisin myös mielelläni millainen sun mielestäsi olisi täydellinen epäkoulutuspäivä? Vai onko koko ajatus ihan huuhaata?