18.04.2019

Paikkatiedolla parempia päätöksiä – ajatuksia verkkokoulutuksen tekemisestä

Maanmittauslaitoksen tuottama Paikkatiedolla parempia päätöksiä -verkkokoulutus julkaistiin 10.4.2019 valtion yhteisessä digitaalisessa oppimisympäristössä, eOppivassa. Maksuton, kaikille valtiolla työskenteleville avoin koulutus auttaa tunnistamaan paikkatietojen merkityksen yhteiskunnan eri sektoreilla, antaa valmiudet paikkatietojen hyötykäyttöön omassa työssä ja vahvistaa kykyä huomioida paikkatiedot osana päätöksentekoketjua.

Sain mahdollisuuden käsikirjoittaa koulutusta yhdessä paikkatietoasiantuntija Minna Veseloffin ja laajan asiantuntijatiimin kanssa. Lisäksi oli mahtavaa olla mukana tuotannossa kameran edessä ja takana sekä vähän leikkausprosessissakin. Mitä opitusta jäi käteen?

1. Yhteistyöllä ja yhdessä oppimisella on valtava merkitys

Kaltaiselleni paikkatieto-newbielle haaste on iso: yritä kiteyttää koko paikkatietotodellisuuden ydin ja tärkeät pointit noin puolen tunnin koulutukseksi. Onneksi minua ympäröi Maanmittauslaitoksella huipputiimi, jonka osaaminen on syvää, leveää ja monipuolista.

Kaikille riittää erilaisia tehtäviä ja rooleja: asiantuntijat hiovat tekstejä ja tuovat eri näkökulmia esiin, graafikot tiivistävät viestejä kuviksi, tarkkasilmäiset kollegat vainuavat epäloogisuudet ja kirjoitusvirheet.

Ilman timanttista tiimiä koulutus ei olisi syntynyt. Koko koulutus on syntynyt yhdessä, tiiviissä dialogissa ja osaamisen kirjoa hyödyntäen.

2. Koulutussuunnittelu vie aikaa ja vaatii panostusta

Voisi kuvitella, että Maanmittauslaitoksessa, jossa paikkatiedon merkitys ymmärretään syvällisesti eri näkökulmista syntyisi paikkatiedon peruskurssi tuosta noin vaan. Itse asiassa koulutusta on suunniteltu pitkään ja sen valmisteluun on käytetty paljon aikaa. Varsinainen tuotanto on vain jäävuoren huippu.

Prosessi ei mun nähdäkseni olisi onnistunut ns. oman työn ohella. Oli tärkeä saada rauha, tila ja aika tekemiselle ja se kannattaa ottaa huomioon koulutuksia suunniteltaessa. Myös joustavuutta ja nopeaa reagointia tarvittiin monessa kohdassa, jotta tuotanto ei pysähdy.

3. Koulutus ei ole koskaan valmis – eikä ihminenkään oppimisen suhteen

Vaikka koulutus on julkaistu, se ei ole valmis. Maailma muuttuu ja paikkatietoala kehittyy jatkuvasti. On tärkeää hyväksyä se, että tämä on yksi versio, jolla on tietty elinkaari. Tulee seuraavia koulutuksia, jatkokoulutuksia ja niin edelleen.

Itselle oppimisen näkökulmasta tämä oli virkistävä pulahdus takaisin oppimateriaalien maailmaan, edellisestä oppimatskun vääntämisestä olikin jo aikaa. Toivon, että jatkossakin oman oppimisen suhteen liike on tavallaan edestakaista: pääsee oppimaan uutta, hyötymään vanhasta opitusta, oppimaan vanhasta pois ja sitten orientoitumaan taas kohti uutta.

Kovasti toivon myös, että koulutuksen kävijät suhtautuvat siihen siten, että napsivat sisällöstä sen mitä juuri nyt tarvitsevat ja palaavat kenties takaisin kun tarve herää uudelleen, ajatus kehittyy ja oman organisaation tarpeet muuttuvat.

4. Palaute auttaa parantamaan juoksua

Tämä ei ole ensimmäinen Maanmittauslaitoksen tekemä verkkokoulutus, eikä taatusti viimeinen. Parhaiten onnistumme seuraavilla kierroksilla, kun meillä on dataa ja palautetta koulutuksen käyneiltä.

Siksi haastan jokaisen valtionhallinnossa työskentelevän kollegan: käy koulutus ja anna meille palautetta. Jokainen palaute on arvokas ja vie oppimista eteenpäin. Ja parasta on, että ehkä sinulle käy kuten eOppivan tuotantotiimin jäsenelle Saaralle, joka ei tajunnut alussa alasta mitään ja nyt on siitä hirveän innostunut.

Innostuneet oppijat saavat aikaan muutoksia. Ja muutos on se, mitä tarvitsemme, jotta paikkatiedot saadaan tehokäyttöön.

Ja niin, itse tietysti kävin koulutuksen heti kun se tuli julkiseksi, todistuskin on jo!

 

Anniina Lundvall vetää Maanmittauslaitoksella paikkatiedon tuottajien ja hyödyntäjien tukeen ja koulutukseen tähtäävää Paikkatietoalustan osahanketta.