eOppivan ensi-iltaa vietettiin 15.3. – hetkeksi oli aika pysähtyä juhlistamaan tähän asti saavutettuja työn tuloksia porukalla. Tärkeä tavoite eOppivan rakentamisessa on ollut luoda kattava ja toimiva verkosto, joka sitoutuu oppimisalustan kehitykseen ja sisältöjen luomiseen sekä kokee innostusta ja iloa oppimisen mahdollisuuksista digiajalla. Ensi-illassa oli ilo ja kunnia nähdä tämän verkoston vahvuus.
Nyt on oppimisessa näytön paikka – ei pelkästään eOppivan vaan koko virkamieskunnan (tai ehkä koko ihmiskunnan). Työssä pärjätäkseen (tai menestyäkseen) oppiminen on nykyään paitsi välttämätöntä myös jatkuvaa. Työn vaatima osaaminen muuttuu ja kasvaa kiihtyvällä tahdilla. Oppiminen ei kuitenkaan ole vain varautumista tai reagoimista jatkuvaan muutokseen, vaan se on edelleen myös monien aivan yksinkertaisten perusasioiden haltuunottoa. Joskus asiantuntijuuden kasvu vaatii uusien asioiden ja tiedon omaksumista niin, että osaaminen voidaan varmistaa hyvin yksityiskohtaisesti – joskus taas tarvitaan yhteistä pohdintaa, innovointia ja tilaa yhteisölliselle luovalle prosessille ja vuorovaikutukselle. eOppiva tarjoaa joustavia oppimisen mahdollisuuksia näihin molempiin tarpeisiin.
Usein oppimisen digitalisaatiokehityksestä puhuttaessa halutaan jakaa maailma aika mustavalkoisesti: on joko digipedagogiikkaa tai sitten on sitä vanhaa. Oppiminen digiajalla ei kuitenkaan ole jaoteltavissa näin yksinkertaisesti.
Jokainen oppija on edelleen ainutlaatuinen ja oppimisprosessi aina uniikki.
Jokaisen asian haltuunotto vaatii oman aikansa ja tapansa, ennen kuin voidaan sanoa, että on syntynyt osaamista. Digiaika mahdollistaa meille oppijoille aiempaa paremmat mahdollisuudet valita omanlaisemme aika ja paikka omaksua joko uusia rutiineja tai kurkotella taivaita kohti huippuosaamista.
eOppimisen haaste kannattaa ottaa vastaan – oppiminen digiajalla on erilaista. Se on kivaa, innostavaa ja helppoa, mutta toki se on edelleen myös vaativaa, haastavaa ja joskus tylsääkin. eOppivaa on kehitetty alusta asti hyvin käyttäjälähtöisesti ja kehityksen soisi jatkuvan. On siis tärkeää, että palautetta tulee ja kommunikaatio kouluttajien, osaajien, oppijoiden ja digikehittäjien välillä toimii. Yhteiskehittämisen keinoin luodaan oppivaa yhteisöä, joka haluaa oppia juuri nyt (ja myös huomenna).
Kehitysjohtaja, Helsingin yliopisto
HAUS Oy:n hallituksen jäsen
eOppivan ohjausryhmän jäsen