Tuuli Kurkipää 05.02.2020

MoodleMoot antoi tilannekuvaa oppimisympäristön kehitykseen

eOppivan oppimisalusta on kaikkien tuntema Moodle, avoimen lähdekoodin ympäristö, jota käytetään yliopistoissa, oppilaitoksissa ja työpaikoilla joka puolella maailmaa. Marraskuussa 2019 Moodlen kehittäjät kokoontuivat Barcelonaan ensimmäiseen MoodleMoot Global -konferenssiin. Global Moot oli pienehkö tapahtuma, ja siellä ehti hyvin löytää oikeita ihmisiä ja jutella heidän kanssaan. Ensi vuonna se on varmaankin jo tuplasti isompi happening. 

Agendalla oli erityisesti käytettävyys ja pidin siitä esityksenkin: miten me kehitämme jatkuvasti eOppivan Moodlea, sen toiminnallisuuksia, sisältöjä ja käytettävyyttä. Esitys on julkaistu täällä tapahtuman verkkosivuilla ja stream YouTubessa. Aiemman teemaan liittyvän kirjoitukseni löydät täältä eOppiva-blogista

 

Karsitaan kaikki ylimääräinen pois

Minua ilahdutti, että Moodlen kehityksessä aiotaan jatkossa panostaa helppokäyttöisyyteen ja ulkoasun yksinkertaisuuteen. Monina kerroksina rakennetun ja tuhansien lisäosien alustana toimivan ympäristön päivittäminen haastavaa, kun se poistettava juttu voi olla jossain tärkeässä käytössä jossain… 

Suunta on kuitenkin kohti yksinkertaisempaa, ja se on hyvä. Mekin olemme halunneet poistaa eOppivasta kaiken ylimääräisen, mikä häiritsee oppimista tai koulutusten tekemistä. eOppivan Moodle herättikin ihastusta: “It’s so clean!”

 

Ideoita Moodlen hyödyntämiseen ja ylläpitoon

Halusin itse nähdä myös mahdollisimman monta muuta ympäristöä. Opin, että tekemisen taso meillä päin on erinomainen, mutta toki sain myös oppeja ja ideoita muualta maailmasta, mm.  

  • Testiympäristön hyödyntäminen ylläpidossa & tilanneraporttien tuottamisessa oikeasti 24/7/365 käytössä olevassa Open Universityn Moodlessa on hyvä benchmark ylläpitohommiin – vaikka se onkin kaikin puolin 20 kertaa isompi kuin eOppiva.
  • UCL yliopiston learnign design -työkalut ja työpajamalli oli kiinnostava ja näitä oppimismuotoilun työkaluja voisi hyvin hyödyntää virastojen koulutusten ja perehdytysten suunnittelussa.
  • Moodle Workplace tarjoaa mahdollisuuksia osaamisen hallintaan ja raportteihin ihan uudella tavalla. Sitä voisi harkita virastoille, joilla ei ole muuta kunnollista työkalua henkilöstön oppimispolkujen ja osaamisen hallintaan. Osallistuin myös Workplacen käytettävyystestaukseen. On hienoa että niitä tehdään ja kehittäjät näkevät, miten käyttäjä etsii tietoa ja toimii järjestelmässä tai mitä odottaa esim. eri painikkeilta.
  • Belgian “eOppiva” on ehdottomasti lähemmän tutustumisen arvoinen palvelu, jonka tarjoaa paikallinen Palkeet.
  • Norjan kuntaliiton oppimisympäristö vaikutti myös mielenkiintoiselta hankkeelta ja vielä kiinnostavampi meille on Norjassa rakennettu toinen julkishallinnon avoin oppimisympäristö, jonka tekijöitä tapasin myöhemmin Helsingissä. Difin eli Kunta- ja modernisointiministeriön ja kuntaliiton hankkeet ovat erilliset, mutta meillä olisi varmasti saatavaa ja annettavaa puolin ja toisin, niin sisällöntuotannosta, koulutusten levittämisestä kuin osaamisen kehittämisen hallinnoinnistakin.
  • YK:n koulutusalustassa mielenkiintoisia ideoita, joista voisi olla iloa meillekin.
  • Moodlen kouluttajaohjelma MEC tuntui lupaavalta idealta ja ainakin mainoksissa se vaikuttaa huolellisesti rakennetulta (tosin konferenssin työpaja, jossa sisältöjä sai suunnitella, oli jokseenkin sekava). MECin kaupallinen perusta kuitenkin vähentää kiinnostusta ainakin Suomessa, ehkä. Mutta jos haluat olla sertifioitu Moodle-kouluttaja, ohjelmaan pääsee jonkun virallisen Moodle-kumppaniyrityksen kautta.
  • Paljon esillä oli lisäosat ja palvelut, kuten yliopistojen luentovideo- ja tenttityökalut. Jonkin aikaa kesti, ennen kuin eräänkin yrityksen edustaja todella uskoi, että meillä eOppivassa ei ole tarvetta plagioinnintunnistukseen. Suurin aiheeseen liittyvä uhka taitaa olla, että oppijat laittavat koiransa katsomaan koulutustemme videot – mutta jos tarvetta on, löytyy sitä työkalu kasvojentunnistukseenkin!

 

Vaikutamme Moodle-yhteisössä

Tuuli Kurkipää esittää kysymyksen konferessissa.

Saatoin ehkä odottaa tapahtumalta hirtehistä vertaistukihuumoria, mutta tunnelma oli varsin positiivinen ja optimistinen – ei sentään hurmoshenkinen, vaikka CEO Martin Dougiamas esittelikin Moodlen roadmapia hyvin inspiroivasti. Arvoina ovat yhä vahvasti avoimuus ja läpinäkyvyys, arvostus, innovointi sekä koulutus itsessään. Dougiamas lupasi, että Moodlen kehitystyössä otetaan entistä vahvemmin mukaan koko Moodle-yhteisö, johon myös me kaikki käyttäjät kuulumme. 

Niin että jos sinulla on jotain sanottavaa Moodlesta ja ideoita mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää, ole yhteydessä! Niin Suomessa kuin kansainvälisestikin kokoontuvat Moodle-ylläpitäjät, -kouluttajat ja -kehittäjät vievät viestiä eteenpäin.