Kurssissa käsitellään sosiaalisen median hyviä käytäntöjä valtionhallinnossa ja käydään läpi Valtion viestintäsuositusta. KELAn viestintäjohtaja Pipsa Lotta Marjamäki kertoo miten he toimivat sosiaalisessa mediassa.
Viestintä kuuluu kaikkien virkamiesten tehtäviin tavalla tai toisella. Valtionhallinnolle on tehty viestintäsuositus, jonka keskiöön on nostettu viestintää ohjaavat arvot, joita noudattamalla jokainen virkamies onnistuu omassa ammatillisessa viestinnässään.
Sosiaalinen media on muuttanut räjähdysmäisesti viestinnän toimintaympäristön luonnetta, johon myös valtionhallinnon viestijien on vastattava. Valtion viestintäsuosituksen tärkeä sanoma on, että jokaisen organisaation on kyettävä reagoimaan nopeasti yllättäviinkin viestinnällisiin tilanteisiin tiedon luotettavuudesta tinkimättä.
Jokaisella valtion virkamiehellä on oma viestintävastuunsa. Viestintätehtävien syvyys ja laajuus vaihtelevat sen mukaan, missä roolissa kukin virkamies omassa organisaatiossaan toimii. On kuitenkin hyvä muistaa asiantuntevien viestintäkollegoiden tuki oman organisaation sisällä, mutta myös koko hallinnonalalla.
Kela tavoittaa asiakkaansa tehokkaasti sosiaalisen median kautta ja Kelassa hyödynnetäänkin monipuolisesti ja näkyvästi eri kanavia. Kullekin kanavalle on luotu oma sisältöstrategiansa, joka palvelee parhaiten kunkin tavoitellun kohderyhmän tarpeita.
Kelassa sosiaalinen media nähdään tärkeänä kanavana erityisesti asiakkaiden kanssa viestimiseen. Sosiaalisen median käyttöön on laadittu seitsemän kohdan ohjeistus, jonka mukaisesti työntekijät sosiaalisessa mediassa toimivat.