Tällä kurssilla käydään läpi asiantuntijana toimimista sosiaalisen median eri kanavissa. Erityisesti kiinnitetään huomiota Twitteriin ja LinkedIniin, mutta pohditaan myös muiden kanavien, kuten Facebookin, YouTuben, Instagramin ja Pinterestin tarjoamia mahdollisuuksia ammatillisessa viestinnässä. Asiantuntija viestii usein edustamansa organisaation puolesta, mutta samalla hän tekee näkyväksi myös omaa osaamistaan, mikä on osa asiantuntijan omaa henkilöbrändäystä. Tom Laine on suomen tunnetuin Linkedin-kouluttaja ja samalla myös verkottunein suomalainen.
Ammatillinen viestintä sosiaalisen median eri kanavissa kasvaa koko ajan. Yksittäisten työntekijöiden viestintä on useissa tapauksissa paljon vaikuttavampaa ja tehokkaampaa kuin organisaatioiden viestintä. Missä kanavissa virkamiehen kannattaa tehdä ammatillista someviestintää ja miten?
Twitter on suosittu ja paljon käytetty sosiaalisen median kanava, myös ammatillisesti. Kanava on haastava sen asettamien merkkirajoitteiden vuoksi, mutta oikein käytettynä Twitterin kautta voi tehdä hyvin vaikuttavaa asiantuntijaviestintää ja tavoittaa isoja kohderyhmiä.
Twitter ja LinkedIn ovat käytetyimpiä kanavia ammatillisessa someviestinnässä. mutta asiantuntijan kannattaa tutustua myös muiden kanavien tarjoamiin mahdollisuuksiin. Esimerkiksi Facebookissa, YouTubessa, Instagramissa ja Pinterestissä viestitään myös paljon ammatillisesti ja erityisesti videovälitteisen viestinnän merkitys on kasvussa.
Linkedin on ainoa, täysin ammatillinen, sosiaalisen median kanava, jota käyttää iso osa suomalaisista ja myös julkishallinnon työntekijät ovat löytäneet sinne hyvin. Linkedin on mielenkiintoinen asiantuntijaviestinnän kanava, jossa tapahtuu muutoksia usein. Kanava ei vaadi jatkuvaa läsnäoloa, mutta säännöllinen aktiivisuus luo pohjan parhaimmalle vaikuttavuudelle.
Asiantuntijan kannattaa panostaa oman henkilökohtaisen LinkedIn-profiilin sisältöön – oman osaamisen oikeanlainen kuvaaminen on erityisen tärkeää. Muutamilla helposti toteutettavilla seikoilla profiilin löydettävyys voidaan moninkertaistaa. LinkedInissä myös verkoston koolla, sisällöntuotannon määrällä ja laadulla sekä asiantuntijan osallistumisaktiivisuudella on merkitystä.