18.07.2019

Hyvä käsikirjoitus ohjaa, motivoi ja innostaa oppijaa

Verkkokoulutuksen käsikirjoituksen tekeminen on monen mielestä prosessimme vaikein osa. Lähes jokainen kouluttajamme on tähän mennessä yllättynyt siitä, kuinka paljon käsikirjoittamiseen kuluu aikaa

Varaa aikaa – siis työaikaa!

Ensimmäinen asia, joka jokaisen sisällöntuottajamme kannattaa tehdä, on varata aikaa kalenterista kirjoittamiselle. Sinä tunnet itsesi parhaiten kirjoittajana, joten varaa itsellesi sopiva määrä aikaa työkalenteristasi ja vielä vähän varatunteja päälle. Emme halua, että teet käsikirjoitusta iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. 

Muista, että kaikkea ei kannata videoida. Pohdimme oppimissisältö- ja käsikirjoitustyöpajoissa yhdessä kuhunkin sisältöön parhaiten sopivan esitysformaatin. 

Ihmiseltä ihmiselle

Kun käsikirjoitusta lähdetään tekemään, pitää olla tiedossa, miten videolla esiintyvä kouluttaja esiintyy: kertooko hän asian avainsanalistojen avulla vapaasti, omaan kerrontaan luottaen vai lukeeko hän tarkkaan laaditun käsikirjoituksen prompterista. eOppiva-tiimi kannustaa luonnolliseen kerrontaan – luota omaan asiantuntemukseesi ja kykyysi opettaa asiat riittävän selkeästi. (Vinkkejä esiintymiseen löydät Asiantuntijan videoesiintyminen -koulutuksesta!)

Kerro asiasi omin sanoin, niin kuin kertoisit sitä parhaalle ystävällesi. Anna oman persoonasi näkyä ja kuulua! Kerro sisältösi tarinana, jos suinkin mahdollista. Tarinallistaminen auttaa innostavan ja sitouttavan viestinnän tekemisessä. Tai sido se case-esimerkkiin, joka jättää oppijalle syvemmän muistijäljen kuin pelkkä teoria. Poista käsikirjoituksestasi kapulakieli, monimutkaiset ja vaikeat lauserakenteet sekä lakipykälät. Keskity siihen, mitä oppija tekee oppimallaan asialla.

Puhu oppijalle henkilökohtaisesti ja auta häntä pohtimaan, mitä käsitelty asia tarkoittaa hänen työssään käytännössä

Muista yhdessä sovitut oppimistavoitteet

Pidä oppimistavoitteet mielessäsi kirjoittamisen ajan. Millä tavoin käsikirjoitus tukee oppijoita saavuttamaan tavoitteet? Mikä saisi oppijan sitoutumaan oppimiseen ja ottamaan siihen aikaa? Tyypillisesti verkkokoulutuksessa opiskelijan motivaatio loppuu ensimmäisen osion jälkeen. Ohjausta, palautetta ja tsemppausta tarvitaan joka osioon ja niiden väleihin sillaksi seuraavaan aiheeseen. 

Monen osion päätteeksi eOppivassa käytetään kertaustehtäviä. Ne eivät ole pelkkää osaamisen testaamista vaan tärkeä osa oppimisprosessia. Tehtävien käsikirjoittamisessa yhtä tärkeää kuin kysymysten keksiminen, on oikeat ja väärät vastausvaihtoehdot ja niistä saatavat palautteet, joissa voi vielä painottaa tärkeitä asioita tai tuoda esiin uusia esimerkkejä. 

Täydellisyyden tavoittelu on ansa

Ja vielä lopuksi: Älä viilaa loputtomiin! Useimmiten tuntuu siltä, että käsikirjoitusta voisi viimeistellä maailman loppuun asti. Täydellistä koulutusta ei ole olemassakaan, ja useimmiten laatu ja pikkuasioiden hiomiseen käytetty aika eivät enää kohtaa tuotantoprosessin pitkittyessä. 

Luota loputtoman hiomisen sijaan prosessiin, annettuun aikatauluun ja eOppiva-tiimin asiantuntemukseen siitä, milloin käsikirjoitus on valmis jäädytettäväksi kuvauksia varten.

 

Olemme eOppivassa keränneet pedagogiseen pelikirjaan parhaat käytäntömme kymmenistä tekemistämme digitaalisista koulutuksista ja yhteistyöstä satojen asiantuntijoiden kanssa. Voit ladata pelikirjan ilmaiseksi täältä.