Usein kysytyt kysymykset

Mikä on eOppiva? 

eOppiva on valtionhallinnon yhteinen oppimisympäristö, jossa on mm. julkishallinnon, yhteiskunnan ja työelämän kehittämiseen liittyviä digitaalisia koulutuksia. Suuri osa koulutuksista on avoimia kaikille kiinnostuneille. Lue lisää täältä. 

 

Kenelle koulutukset on tarkoitettu?

Koulutuksen kohderyhmä riippuu sen aiheesta ja tavoitteista. Osa eOppivan koulutuksista on rajattu vain valtionhallinnon organisaatioiden työntekijöiden saataville, toiset koulutukset taas ovat avoimia kaikille. Jälkimmäisiä voi opiskella kuka vain, ja eOppivaa hyödyntävätkin valtionhallinnon lisäksi monet kunnat, hyvinvointialueet, oppilaitokset, järjestöt ja yritykset. 

 

Mitä eOppivassa opiskelu maksaa?

Kaikki eOppivan sisällöt ovat maksuttomia valtionhallinnon työntekijöille ja organisaatioille. Avoimet koulutukset ovat maksuttomia kaikille.

 

Millä kielillä koulutuksia julkaistaan?

eOppivan koulutukset ovat lähtökohtaisesti suomeksi. Joistakin koulutuksista tehdään myös ruotsinkielinen tai englanninkielinen versio, mutta tämä riippuu koulutuksen tilaavan asiakkaan tarpeista.

 

Millä selaimella eOppivaa kannattaa käyttää?

Google Chrome -selain on paras vaihtoehto. Myös Firefox, Edge ja Safari toimivat, samoin useat eri mobiiliselaimet. eOppivan koulutukset toimivat hyvin mobliilissa, kokeile!

 

Miten voin rekisteröityä tai kirjautua? Onko se pakollista?

eOppivan Moodle-oppimisympäristöön voivat kirjautua valtionhallinnon organisaatioiden työntekijät. Tämän lisäksi avoimeen eoppiva.fi-palveluun voi rekisteröityä kuka tahansa.

Kaikille avoimia koulutuksia voi opiskella myös rekisteröitymättä ja kirjautumatta.

 

Minkä organisaatioiden henkilöstö voi kirjautua eOppivan Moodle-oppimisympäristöön?

Täällä on lista sähköpostiosoitteista joilla voi kirjautua eOppivan Moodle-oppimisympäristöön.

 

Miten kirjaudun koulutukseen?

Kun löydät haluamasi koulutuksen, klikkaa Aloita koulutus. Jos koulutuksen opiskelu vaatii kirjautumisen, sinulle aukeaa kirjautumissivu. Tunnistaudu Virtulla. Jos sinulla ei ole Virtu-tunnistautumista, luo itsellesi käyttäjätunnus työsähköpostiosoitteella. 

 

Voiko koulutuksiin tutustua ja sitten vasta päättää aloittaako opiskelun?

Toki! Voit huoletta klikata “Aloita koulutus” ja kirjautua Moodleen tai selailla kirjautumatta kaikille avoimen koulutuksen sisältöjä. Voit tutkia koulutuksen sisältöä ja aloittaa opiskelun joko heti tai myöhemmin.

 

Tallentuuko edistymiseni?

Joissain koulutuksissa edistyminen tallentuu, joissain taas ei.

Kaikille avoimissa koulutuksissa edistyminen ei tällä hetkellä tallennu. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä suorituksen kirjaamisen kannalta; voit aina jatkaa koulutusta myöhemmin siitä mihin jäit, vaikka aiempi edistyminen ei enää näkyisikään. Koulutuksen lopussa on kuitenkin vaihe, jossa ei kannata jättää tekemistä kesken: kun olet suorittanut lopputestin hyväksytysti, jatka heti suorituksen kirjaamiseen tai todistuksen tilaamiseen. Muuten joudut tekemään lopputestin uudestaan.

Organisaatioiden omissa koulutuksissa ja sellaisissa valtionhallinnon koulutuksissa, joiden sisältö on kirjautumisen takana, edistyminen tallentuu. Näissä koulutuksissa voi myös olla tarkempia määrittelyjä sen suhteen, mitkä aktiviteetit on pakollista suorittaa. Suorituksesi voi siis näkyä keskeneräisenä, jos esimerkiksi jokin tehtävä on jäänyt tekemättä.

 

Mistä löydän omat kurssini tai suoritukseni?

Jos olet kirjautunut eOppivan Moodle-oppimisympäristöön, löydät kurssiosallistumisesi Omat koulutuksesi -sivulta.

Jos olet luonut käyttäjätunnukset eoppiva.fi -palveluun, näet siellä tiedot niistä kaikille avoimista koulutuksista, jotka olet suorittanut sisäänkirjautuneena. Nämä tiedot eivät välity eOppivan Moodle-oppimisympäristöön.

 

Miksi suoritukseni ei näy eOppivan Moodle-oppimisympäristössä tai organisaationi raporteilla?

Jos kyseessä on kaikille avoin koulutus, täytyy koulutussuoritus erikseen kirjata Moodleen koulutuksen lopusta löytyvien ohjeiden mukaan. Jos näin ei ole tehty, suoritus ei ole tallentunut. 

Jos taas kyse on oman organisaatiosi koulutuksesta tai valtionhallinnon yhteisestä koulutuksesta, joka vaatii kirjautumisen Moodleen jo koulutuksen alussa, saattaa olla että suorituksesi on jäänyt kesken. 

Kokeile näissä tapauksissa suorittaa koulutus tai lopputesti uudelleen, ja kiinnitä erityistä huomiota koulutuksen alussa ja lopussa oleviin ohjeisiin. Jos tämä ei auta, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse: [email protected]

 

Miksi en saanut todistusta sähköpostiini? 

Jos suoritit koulutuksen lopputestin hyväksytysti ja tilasit todistuksen sähköpostiisi, sen pitäisi kyllä saapua sähköpostiin. Joskus saapumisessa on pieni viive. Jos viestiä ei kuulu, kannattaa tarkistaa roskapostikansio ja vastaavat kansiot, joihin suodattuu viestejä automaattisesti.

Jos todistusta ei löydy, on mahdollista, että syöttämässäsi sähköpostiosoitteessa on ollut virhe. Tässä tapauksessa helpointa on tehdä lopputesti uudestaan ja tilata sitten todistus kiinnittäen erityistä huomiota siihen, että sähköpostiosoite on kirjoitettu oikein. Jos todistus ei edelleenkään saavu, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse: [email protected]

Jos olet töissä valtionhallinnon organisaatiossa, et yleensä tarvitse näitä sähköpostiin tilattavia todistuksia, vaan rekisteröit suorituksesi eOppivan Moodle-oppimisympäristöön. Löydät suoritustietosi ja mahdolliset todistuksesi Omat koulutuksesi -sivulta.

 

Miksi Moodle-oppimisympäristön suoritusmerkinnässäni on vanha päivämäärä, vaikka suoritin kurssin uudestaan?

Yleisesti ottaen eOppivan koulutukset rekisteröityvät suoritetuiksi vain kerran, eikä tämä suoritusmerkintä päivity vaikka kurssia kävisikin kertaamassa. Tähän sääntöön on joitakin poikkeuksia. Tyypillisimmin kuitenkin on niin, että koulutuksen voi kerrata, mutta Moodle-oppimisympäristössä pysyy aina alkuperäinen suorituspäivä.

 

Vanhenevatko eOppivan Moodle-oppimisympäristön käyttäjätunnukset?

Kyllä. Kun tunnuksesi on ollut käyttämättä 18 kk, se arkistoituu, eikä kirjautuminen onnistu. Saat sähköpostiviestin 32 päivää ennen tunnuksen arkistoitumista eli voit estää tunnuksen lukkiutumisen kirjautumalla eOppivaan ja vaikka opiskelemalla jotain!

Jos olet itse luonut salasanan Moodle-oppimisympäristöön, se pitää uusia aina 6 kk välein. Saat kirjautumissivulla ilmoituksen vanhenevasta salasanasta 14 päivää etukäteen. eOppivan Moodleen ei siis voi kirjautua ilman Virtua tai voimassa olevaa valtionhallinnon sähköpostitunnusta, jolla voi vahvistaa uuden salasanan tilaamisen.

Jos tunnus on lukossa, toimi täältä löytyvien ohjeiden mukaan: Ongelmia kirjautumisessa?

Kun tunnus on ollut käyttämättä 4,5 vuotta, se poistetaan automaattisesti kokonaan. Jos kirjaudut sen jälkeen samalla sähköpostiosoitteella tai Virtulla, sinulle syntyy uusi käyttäjätunnus.

 

Mitä teen, kun eOppivan Moodle-oppimisympäristöön kirjautumisessa on ongelmia?

Jos kirjautumisessa on ongelmia, toimi täältä löytyvien ohjeiden mukaan: Ongelmia kirjautumisessa?

Jos ohjeiden mukaan toimiminen ei auta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse: [email protected]

Saamme asiasi selvitettyä nopeammin, jos kerrot viestissäsi olennaisia käyttäjätunnuksiisi liittyviä tietoja: esimerkiksi jos nimesi on muuttunut tai jos olet käyttänyt eOppivaa useassa eri organisaatiossa.

 

Mitä suorituksilleni tapahtuu, jos työpaikkani vaihtuu valtionhallinnon organisaatiosta toiseen?

Koulutusten osallistumiset ja suoritukset säilyvät ja ne voidaan yhdistää uuteen tunnukseesi.

Ole siis yhteydessä [email protected], niin korjaamme asian kuntoon!

 

Kirjaudun töissä eOppivaan Virtun kautta. Miten kirjaudun sinne kotikoneella, mobiililaitteella tai muuten sisäverkon ulkopuolelta, kun Virtu ei toimi?

Virtu-tunnistautuminen toimii suurimmassa osassa organisaatioista myös internetin kautta eli esim. mobiililaitteilla. Jos se ei toimi, voit luoda Virtu-tunnuksellesi erillisen Moodle-salasanan ja käyttää sitä kirjautumiseen. Ohjeet löydät täältä. 

 

Miten eOppiva palvelee valtionhallinnon organisaatioita?

 

eOppiva tarjoaa valtionhallinnon organisaatioille veloituksetta oman koulutusalueen Moodle-oppimisympäristössä. Moodlen palvelukuvaus.

 

Maksaako eOppivan tai Moodlen käyttö valtionhallinnon organisaatioille?

eOppivan oppimisympäristö Moodle rahoitetaan keskitetysti, joten yksittäiselle organisaatiolle ei tule ylläpitokustannuksia. Organisaatiot kuitenkin vastaavat itse omien koulutustensa sisällöntuotannosta ja käyttäjien tuesta. eOppiva-tiimi tarjoaa myös sisällöntuotannon tukea, ota yhteyttä!

 

Voimmeko käyttää eOppivan sisältöjä organisaatiossamme, joka ei kuulu valtionhallinnon alaisuuteen?

Kyllä voitte! eOppivan kaikille avoimia koulutuksia voi opiskella kuka vain. Niitä opiskellakseen ei tarvitse rekisteröityä, vaan suoritustodistuksen voi tilata sähköpostiinsa. eOppiva ei tarjoa ooppimisympäristöä tai tietoa koulutusten suorittajista valtionhallinnon ulkopuolisille organisaatioille, joten voitte luoda itsellenne sopivan ohjeen suoritusten todentamisesta (esim. todistuksen tallentaminen tiettyyn paikkaan). 

 

eOppivassa on tekninen ongelma, mistä apua?

Koko eOppivaa koskevissa teknisissä ongelmissa voit ottaa yhteyttä tiimiimme sähköpostilla [email protected].

Jos kyseessä on yksittäinen ongelma, joka koskee vain oman organisaatiosi koulutusta (esim. linkki ei toimi tai et löydä kurssiavainta), löytyy auttava taho yleensä oman organisaatiosi sisältä. Samoin on, jos ongelma liittyy työtietokoneen asetuksiin (esim. ponnahdusikkunoiden esto). Koulutusten vastuuhenkilö, oma esihenkilö tai IT-tuki osaavat usein näissä tilanteissa parhaiten auttaa eteenpäin.

 

Kuka vastaa eOppivasta?

HAUS kehittämiskeskuksen eOppiva-tiimi vastaa eOppiva-kokonaisuuden toiminnasta eli koordinoi yhteistä tekemistä ja vastaa eOppivan sisällöistä. Vastuuhenkilö on Hanna Siira.

Valtiovarainministeriö ohjaa kokonaisuutta ja vastaa sen perusrahoituksesta.

Yhteisten sisältöjen ja alustan käyttö on virastoille maksutonta. Ne voivat myös ostaa eOppiva-tiimiltä apua omien sisältöjen tuottamiseen.

eOppiva-Moodle on SaaS-palvelu Mediamaisteri Oy:ltä. HAUS kehittämiskeskus vastaa Moodlen toiminnasta, kehittämisestä ja tuesta virastojen Moodle-pääkäyttäjille. Vastuuhenkilö on Tuuli Kurkipää ([email protected]).

 

Mikä on eOppivan tietoturvataso?

eOppivan Moodle on toteutettu VAHTI-arkkitehtuuri- ja tietoturvavaatimusten ja perustason suojausvaatimusten mukaisesti. Järjestelmään  ei tule tallentaa turvallisuusluokiteltua aineistoa.

Jos virasto haluaa varmistua tietoturvasta, se voi auditoida palvelun omien kriteeriensä mukaan. Yhteydenotot: [email protected]

Henkilötietojen tietoturvasta Moodlesta: eOppivan verkko-oppimisympäristön käyttäjärekisterissä käsiteltävät tiedot on suojattu käyttäjätunnuksilla, salasanoilla sekä palomuurilla. Käyttäjärekisteriä pääsevät käsittelemään ainoastaan tehtävään nimetyt henkilöt. Henkilötietojen käsittelijöillä on salassapitovelvollisuus. Käyttäjällä (kouluttaja, hallinnoija, osallistuja) on käyttöoikeus vain siihen rekisterin osaan, jota hän tarvitsee.

Lue lisää eOppiva-palvelun tietosuojasta. 

 

Mistä eOppiva sai alkunsa?

eOppiva-konseptin taustalla on valtiovarainministeriön hanke yhteinen e-oppiminen valtionhallinnossa. Se rahoitettiin hallituksen Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihankkeesta. Hankkeen tavoitteena oli varmistaa e-oppimisen tuloksekas hyödyntäminen virkamiesten yhteisten osaamisten kehittämisessä ja kehittää HAUSista valtionhallinnon e-oppimiskeskus.

eOppiva on hienosti saavuttanut tavoitteensa yhdestä yhteisestä oppimisympäristöstä ja tehokkaasta sisällöntuotannon toimintamallista. Suurena apuna meille on ollut valtionhallinnon asiantuntijoista koostuva eOppiva-verkosto. Tervetuloa mukaan!